Arbeitskreis Technik und Umwelt

Christian Zumbrägel

Seit Juni 2017 arbeitet Christian Zumbrägel als Technik- und Umweltgeschichte am Institut für Technikzukünfte (ITZ) des Karlsruher Instituts für Technologie (KIT). Neben seiner Forschungs- und Lehrtätigkeit leitet er die geschäftsführende Redaktion der Fachzeitschrift NTM.

Zuvor war Zumbrägel als Akademischer Mitarbeiter am Lehrstuhl Technikgeschichte (Prof. Dr. Mikael Hård) der Technischen Universität Darmstadt und am Interdisziplinären Zentrum für Wissenschafts- und Technikforschung (IZWT) der Bergischen Universität Wuppertal tätig. Während dieser Zeit bezog er Gaststipendien am Darmstädter Graduiertenkolleg Topologie der Technik (DFG 1343) und als Scholar in Residence am Deutschen Museum in München (Projekttitel: Die Geschichte der Wasserkrafttechnik "gegen den Strich bürsten").
In seiner Dissertation, die er 2016 abschließen konnte, beschäftigte er sich mit der Geschichte der Kleinwasserkraft im 19. und frühen 20. Jahrhundert. Die Forschungsarbeit entstand im Rahmen einer interdisziplinären Forschungskooperation, in der Bauingenieurinnen und Technikhistoriker der TU Darmstadt den Möglichkeiten einer Reaktivierung traditioneller Mühlenstandorte mit aktuellen Anlagekonzepten nachgingen (Titel: „Rückkehr der Mühlen?“ Historische Standorte und künftige Potenziale dezentraler Wasserkraftnutzung in Deutschland).

Christian Zumbrägel is a research/teaching assistant at the Institute of Technology Futures (ITF) at the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) (Prof. Dr. Heike Weber). Apart from his research and teaching activities, he is managing-editor of the Journal of the History of Science, Technology and Medicine (NTM).
Between 2012 and 2015 he received scholarships of the Deutsche Museum in Munich as a Scholar in Residence (Research Project: Brushing the History of Small-Scale Hydropower Technology against the Grain) and of the DFG (German Research Foundation) Graduate School Topology of Technology (project No.1343). From 2012 to 2015 Christian was a research/teaching assistant at the Section of History of Technology (Prof. Dr. Mikael Hård) at the Department of History (Technical University of Darmstadt, Germany), and in 2016 at the Interdisciplinary Centre for Science and Technology Studies (IZWT) at the Bergische University Wuppertal
His research interests are mostly from the field of the history of technology and environmental history, e.g. energy technologies, infrastructures and river histories of Germany and Europe in the 19th and 20th century. Between 2011 and 2013 he worked in a project about the impact of Vienna`s massive firewood consumption on wood-production areas in the upper course of the Danube catchment basin in pre-fossil times (Fuelling the Pre-Fossil Capital: Vienna`s Energy Flows in the 18th Century).
He recently finished his PhD-thesis in the Department of History at the Technical University of Darmstadt. This project focuses on the history of small-scale hydropower in Germany during the period of electrification (1880-1930) (German Language Working title: “Viele Wenige machen ein Viel” – Eine Kleingeschichte der Wasserkraft im 19. und frühen 20. Jahrhundert). This PhD project is part of the interdisciplinary research cooperation Comeback of the Mills? Sustainability Assessment of Small Hydropower Plants in Germany in a Historical Perspective.

Dr. des. Christian Zumbrägel
Akademischer Mitarbeiter
Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
Institut für Technikzukünfte (ITZ)