Arbeitskreis Technik und Umwelt

Heike Weber

Heike Weber ist Historikerin am Schnittfeld von Technik-, Konsum-, Umwelt- und Stadtgeschichte. U.a. hat sie zur Geschichte von Hausmüll und den Resten des Konsumierens, zum Reparieren und Weiternutzen von alten Dingen sowie zu Entsorgen und Recycling geforscht und veröffentlicht.
In diesem Kontext hat sie mit Stefan Krebs und Gabriele Schabacher den Band „Kulturen des Reparierens“ herausgeben; zusammen mit Stefan Krebs entsteht derzeit das Buch „The Persistence of Technology. Histories of Repair, Reuse and Disposal”.
Im Special Issue „Social history of Recycling and Re-use in the 20th Century“ (zusammen mit Ruth Oldenziel, Contemporary European History, 2013) wurde aufgezeigt, inwieweit das ‘grüne’ Recycling seine Wurzeln in wesentlich älteren Praxen des Wiedernutzens in Zeiten von Mangel und Krieg hat.

Ziel dieses Fokussierens auf Wegwerfen, Reste und die Frage des Entsorgens ist es, die Geschichtswissenschaften, insbesondere aber die Technik- und die Umweltgeschichte, zu einer erweiterten Perspektive zu bewegen:
Zum einen geht es um das „Entschaffen“ von Dingen, Infrastruktur oder Technik: Neben Geschichten von Produktion und Gebrauch benötigen wir eine Geschichte dessen, wie Menschen, Industrie und Gesellschaft mit dem Alten umgehen, wie sie sich des Nicht-Mehr-Gewollten „entledigen“ und wie sich das Alte dem teilweise aber auch widersetzt, und zwar von der alten Infrastruktur bis hin zum alltäglichen Müll
Zum anderen geht es um eine erweiterte Perspektive auf die Temporalitäten von Technik: Nachsorge von Technik wie z.B. bei Deponien und Altlasten bezeugen, dass das Alte noch lange in die Zukunft hinein wirksam sein wird.

My research lies at the intersection of history of technology, urban history, consumption history and environmental history. Among others, I have researched and published on the history of household waste, the leftovers of consumption, on repair and re-use of old things as well as on waste disposal and recycling.
In this context, she has co-edited the book “Cultures of Repair” together with Stefan Krebs und Gabriele Schabacher; currently, a book on “The Persistence of Technology. Histories of Repair, Reuse and Disposal” is in preparation (co-edited with Stefan Krebs).
The Special Issue “Social history of Recycling and Re-use in the 20th Century” (together with Ruth Oldenziel, Contemporary European History, 2013) has demonstrated the ‘green’ recycling’s roots in reuse patterns of times of scarcity and war.

The larger aim of her focus on disposal, waste and the question of how to get rid of stuff is to have history, and in particular history of technology and environmental history, enlarge their perspectives:
For one, with the term of "unmaking" things, infrastructure and technology, Heike wants to
push history, and in particular histories of technology and the environment, beyond their traditional focus on production and use towards the question how people, industry, and society treat and dispose of old and used stuff – from old infrastructures up to day-to-day leftovers.
For another, we need to enlarge our ideas of technology’s temporalities: Aftercare of technology, as e.g. in the case of landfills, and waste legacies are evidence of the long-term effect of (old) technologies, reaching way beyond their initial phase of use and into our future.

Cf. also:  https://tu-berlin.academia.edu/HeikeWeber

Prof. Dr. Heike Weber